Strategiskt påverkansarbete 

ViS ståndpunkter ska tydliggöras så att vi kan verka fortsatt utveckling av landets vuxenutbildning. 

Kompetensförsörjningsfrågan 

Samtliga skolformsdelar inom komvux behövs för Sveriges framtida kompetensförsörjning och behöver därför rätt förutsättningar för sin verksamhet. 

Kvalitet inom vuxenutbildningen 

ViS verkar för en kvalitativ vuxenutbildning med likvärdiga förutsättningar för såväl kommunala som enskilda utbildningsanordnare.

 

 

ViS prioriterade frågor just nu:

Långsiktiga planeringsförutsättningar rörande de riktade statsbidragen.

Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle ge såväl kommuner som enskilda utbildningsanordnare rimliga planeringsförutsättningar gällande yrkesutbildningarna och är i grunden en förutsättning för att intentionerna i planerings- och dimensioneringsreformen skall kunna genomföras. Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle också minska de ekonomiska trösklarna för att starta investeringstunga utbildningar.

Samordnad nationell marknadsföring av Yrkesvux.

Bristande söktryck är tillsammans med bristen på APL-platser de två största orsakerna till att yrkesutbildningar inte startar i den omfattning som ursprungligen planerats. I dagsläget är det upp till respektive kommun eller anordnare att marknadsföra utbildningar, såväl gentemot potentiella deltagare som mot arbetsliv och övriga intressenter. En nationellt samordnad marknadsföring av yrkesvux inspirerad av MYH:s arbete med att marknadsföra sin utbildningsform hade kunnat öka kännedomen om yrkesvux hos såväl allmänheten som arbetsgivare och övriga intressenter.

Vuxenutbildningen skall utgöra en bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen till arbetslivet.

Synliggöra vuxenutbildningens roll i utbildningssystemet och lyfta vikten av att alla skolformsdelar bidrar till att lösa arbetslivets nuvarande såväl som framtida kompetensbehov. Vikten av en bra kontinuerlig vägledning under hela utbildningskedjan för att elever skall rustas för förändrade behov och förutsättningar under utbildningens gång.

Effektivare utbildningar genom att tillåta fler poäng/studietimmar per vecka.

Dagens system, där definitionen av ”heltid” baseras på CSN:s definition om 20 poäng/studietimmar per vecka, eller ett maximalt antal poäng per vecka kopplat till statsbidragen, förlänger studietiden för elever i onödan. Detta blir särskilt tydligt när samma yrkesutbildning bedrivs både som AUB och komvuxutbildning.

Aktiv branschsamverkan i alla delar rörande yrkesutbildningar.

Aktiv branschsamverkan, såväl centralt som lokalt/regionalt, är en förutsättning för kvalitativa yrkesutbildningar. Branscherna måste involveras såväl i marknadsföringsarbetet som i att ta emot APL, lärlingar och studiebesök, samt i att kvalitetssäkra utbildningsinnehållet inom ramen för exempelvis branschråd.

 

ViS på SKRs komvuxkonferens

Torsdagen den 17 november genomfördes SKR sin komvuxkonferens för 2022. Det blev en dag med information och diskussion kring aktuella förändringar inom komvux. På plats fanns representanter från ViS styrelse.

Läs mer

ViS-konferensen 2022 är över – och nu då?

Tack  Först och främst vill vi rikta ett stort TACK till alla medverkande och deltagare, såväl på plats som på distans, som gjorde årets VIS-konferens till en succé. Konferensgruppen, VIS styrelse och nätverken jobbar nu vidare utifrån all den input vi fick i Stockholm förra veckan. Materialet från gruppdiskussionerna under passet ”Om vuxenutbildningen själv fick…

Läs mer

Dialogmöte med SKR om statsbidragen för Regionalt Yrkesvux

Rapport från dialogmöte med SKRs avdelning för utbildning och arbetsmarknad 20 september Delar av ViS styrelse genomförde under tisdagen ett dialogmöte med SKR utifrån tilldelningsbesluten rörande statsbidragen kring Regionalt Yrkesvux. Flera av ViS medlemmar har den senaste veckan lyft problemen med sena beslut, där man beviljats så lite som 45% av de sökta medlen för…

Läs mer

Vad tycker politikerna?

Snart är det val och för ViS är vuxenutbildning en av valets viktigaste frågor. Därför ställde vi fyra frågor till riksdagspartierna. Vi frågade om deras syn på: statsbidragen för kommunal vuxenutbildning regionalisering i förhållande till lokalt behov av planering och dimensionering vuxenutbildning utifrån individens eller arbetsmarknadens behov komvux som integrationsåtgärd  Här hittar du svaren  

Läs mer