Strategiskt påverkansarbete 

ViS ståndpunkter ska tydliggöras så att vi kan verka fortsatt utveckling av landets vuxenutbildning. 

Kompetensförsörjningsfrågan 

Samtliga skolformsdelar inom komvux behövs för Sveriges framtida kompetensförsörjning och behöver därför rätt förutsättningar för sin verksamhet. 

Kvalitet inom vuxenutbildningen 

ViS verkar för en kvalitativ vuxenutbildning med likvärdiga förutsättningar för såväl kommunala som enskilda utbildningsanordnare.

 

 

ViS prioriterade frågor just nu:

Långsiktiga planeringsförutsättningar rörande de riktade statsbidragen.

Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle ge såväl kommuner som enskilda utbildningsanordnare rimliga planeringsförutsättningar gällande yrkesutbildningarna och är i grunden en förutsättning för att intentionerna i planerings- och dimensioneringsreformen skall kunna genomföras. Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle också minska de ekonomiska trösklarna för att starta investeringstunga utbildningar.

Samordnad nationell marknadsföring av Yrkesvux.

Bristande söktryck är tillsammans med bristen på APL-platser de två största orsakerna till att yrkesutbildningar inte startar i den omfattning som ursprungligen planerats. I dagsläget är det upp till respektive kommun eller anordnare att marknadsföra utbildningar, såväl gentemot potentiella deltagare som mot arbetsliv och övriga intressenter. En nationellt samordnad marknadsföring av yrkesvux inspirerad av MYH:s arbete med att marknadsföra sin utbildningsform hade kunnat öka kännedomen om yrkesvux hos såväl allmänheten som arbetsgivare och övriga intressenter.

Vuxenutbildningen skall utgöra en bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen till arbetslivet.

Synliggöra vuxenutbildningens roll i utbildningssystemet och lyfta vikten av att alla skolformsdelar bidrar till att lösa arbetslivets nuvarande såväl som framtida kompetensbehov. Vikten av en bra kontinuerlig vägledning under hela utbildningskedjan för att elever skall rustas för förändrade behov och förutsättningar under utbildningens gång.

Effektivare utbildningar genom att tillåta fler poäng/studietimmar per vecka.

Dagens system, där definitionen av ”heltid” baseras på CSN:s definition om 20 poäng/studietimmar per vecka, eller ett maximalt antal poäng per vecka kopplat till statsbidragen, förlänger studietiden för elever i onödan. Detta blir särskilt tydligt när samma yrkesutbildning bedrivs både som AUB och komvuxutbildning.

Aktiv branschsamverkan i alla delar rörande yrkesutbildningar.

Aktiv branschsamverkan, såväl centralt som lokalt/regionalt, är en förutsättning för kvalitativa yrkesutbildningar. Branscherna måste involveras såväl i marknadsföringsarbetet som i att ta emot APL, lärlingar och studiebesök, samt i att kvalitetssäkra utbildningsinnehållet inom ramen för exempelvis branschråd.

 

Statens utökade satsning på regionalt yrkesvux måste snabbt tillgängliggöras för kommunerna

Statens utökade satsning på regionalt yrkesvux måste snabbt tillgängliggöras för kommunerna påtalar ViS i en skrivelse till Skolverket. Regeringen har i vårändringsbudget för 2020 föreslagit att anslaget Statligt stöd till vuxenutbildning ökas med 675 000 000 kronor. Argumentet för den föreslagna satsningen är att ”kommunernas förutsättningar att erbjuda regional yrkesinriktad vuxenutbildning till individer som varslats om…

Läs mer

Matematiknätverket bjuder in till samtal om kompetensutveckling kring vuxnas matematiklärande

Den 11 februari samlas representanter från universiteten i Göteborg och Linköping, Nationellt centrum för livslångt lärande, Nationellt centrum för matematikutbildning och Bildningsrådet för att tillsammans med nätverksgruppen samtala kring matematikens situation och resultat inom vuxenutbildningen. I anslutning till de konferenser som nätverket genomför har vi kommunicerat med många matematiklärare och skolledare och bl.a. noterat följande:…

Läs mer

Möte mellan ViS och Skolverkets statsbidragsenhet

Diskussionen inleddes efter att Skolverket, till följd av kontrollen av APL inom yrkesförarutbildningar 2018, bedömt att merparten de granskade utbildningarna skulle vara återbetalningsskyldiga gällande statsbidraget. Skolverket omprövade besluten och merparten av de beslutade återbetalningskraven drogs tillbaka förra veckan, men ett fortsatt samtal gällande frågan kändes ändå angeläget. Grundproblemet i den genomförda kontrollen gällde otydligheter i…

Läs mer

Två referensgrupper

ViS har fått en inbjudan från UHR att ingå i en referensgrupp i arbetet med regeringsuppdraget att bygga ut den nationella betygsdatabasen. ViS har också fått inbjudan att delta i en referensgrupp med EPALE Vi tar tacksamt emot era synpunkter inför detta arbete. Maila dina synpunkter till info@visnet.se

Läs mer