Strategiskt påverkansarbete 

ViS ståndpunkter ska tydliggöras så att vi kan verka fortsatt utveckling av landets vuxenutbildning. 

Kompetensförsörjningsfrågan 

Samtliga skolformsdelar inom komvux behövs för Sveriges framtida kompetensförsörjning och behöver därför rätt förutsättningar för sin verksamhet. 

Kvalitet inom vuxenutbildningen 

ViS verkar för en kvalitativ vuxenutbildning med likvärdiga förutsättningar för såväl kommunala som enskilda utbildningsanordnare.

 

 

ViS prioriterade frågor just nu:

Långsiktiga planeringsförutsättningar rörande de riktade statsbidragen.

Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle ge såväl kommuner som enskilda utbildningsanordnare rimliga planeringsförutsättningar gällande yrkesutbildningarna och är i grunden en förutsättning för att intentionerna i planerings- och dimensioneringsreformen skall kunna genomföras. Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle också minska de ekonomiska trösklarna för att starta investeringstunga utbildningar.

Samordnad nationell marknadsföring av Yrkesvux.

Bristande söktryck är tillsammans med bristen på APL-platser de två största orsakerna till att yrkesutbildningar inte startar i den omfattning som ursprungligen planerats. I dagsläget är det upp till respektive kommun eller anordnare att marknadsföra utbildningar, såväl gentemot potentiella deltagare som mot arbetsliv och övriga intressenter. En nationellt samordnad marknadsföring av yrkesvux inspirerad av MYH:s arbete med att marknadsföra sin utbildningsform hade kunnat öka kännedomen om yrkesvux hos såväl allmänheten som arbetsgivare och övriga intressenter.

Vuxenutbildningen skall utgöra en bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen till arbetslivet.

Synliggöra vuxenutbildningens roll i utbildningssystemet och lyfta vikten av att alla skolformsdelar bidrar till att lösa arbetslivets nuvarande såväl som framtida kompetensbehov. Vikten av en bra kontinuerlig vägledning under hela utbildningskedjan för att elever skall rustas för förändrade behov och förutsättningar under utbildningens gång.

Effektivare utbildningar genom att tillåta fler poäng/studietimmar per vecka.

Dagens system, där definitionen av ”heltid” baseras på CSN:s definition om 20 poäng/studietimmar per vecka, eller ett maximalt antal poäng per vecka kopplat till statsbidragen, förlänger studietiden för elever i onödan. Detta blir särskilt tydligt när samma yrkesutbildning bedrivs både som AUB och komvuxutbildning.

Aktiv branschsamverkan i alla delar rörande yrkesutbildningar.

Aktiv branschsamverkan, såväl centralt som lokalt/regionalt, är en förutsättning för kvalitativa yrkesutbildningar. Branscherna måste involveras såväl i marknadsföringsarbetet som i att ta emot APL, lärlingar och studiebesök, samt i att kvalitetssäkra utbildningsinnehållet inom ramen för exempelvis branschråd.

 

Möte med betygsutredningen

ViS kärnverksamhet är att bevaka och påverka viktiga frågor för vuxenutbildningen. Styrelsen har träffat Betygsutredningen som har i uppdrag att utreda och föreslå en modell för hur ämnesbetyg kan införas i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Utredningen gav en god bild av var man står i arbetet just nu och vi hade mycket bra diskussioner kring hur…

Läs mer

Kallelse till ViS årsmöte

ViS medlemmar hälsas välkomna till årsmöte måndag 8 april 2019 klockan 16:30. Vi ses på Koncert och Kongress, Konsistoriegatan 7, Linköping. Årsmötet äger rum i anslutning till ViS konferensen. Kom och påverka föreningens fortsatta arbete! Årsmöteshandlingar  

Läs mer

Skolinspektionens granskning av flexibilitet och individanpassning i komvux på gymnasial nivå

På ViS styrelsemöte 28 februari 2019 diskuterades Skolinspektionens granskning av flexibilitet och individanpassning i komvux på gymnasial nivå. I inspektionens rapport konstateras att hos 29 av 30 granskade verksamheter finns ett behov av att utveckla arbetet med att erbjuda en flexibel och individanpassad utbildning och undervisning. ViS styrelse ser positivt på att Skolinspektionen granskar vuxenutbildningen…

Läs mer

Planerings- och dimensioneringsutredningen

Jan Rehnstam från ”Utredningen om planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola, U 2018:01” besökte ViS styrelsemöte 28 februari 2019. Några av punkterna som diskuterades var avvägningen mellan regionala kompetensbehov och den lokala kännedomen om både arbetsmarknad och elevens sammansatta utbildningsbehov. Så väl utbildningarnas som elevernas finansiering diskuterades också, liksom frågan om ansvarsfördelningen mellan den…

Läs mer

Diskussion med Sfi-utredningen

Sfi-utredningen  besökte styrelsemötet 11 december 2018. Det blev en givande diskussion och vi var överens om att hålla fortsatt kontakt.on och vi var överens om att hålla fortsatt kontakt. Läs utredningsdirektiven En sfi och vuxenutbildning av högre kvalitet (pdf 238 kB) Dir 2018:83

Läs mer