Reportage

Presence at a Distance

Tilgang til utdanning hjemmefra – en joker i framtidens kunnskapssamfunn Utdanningstilbud utenfor campus og skolestue er ofte en suksess, men de bør være godt forankret. Involverte lokale aktører må engasjere seg og også forplikte seg til å gjøre sin del av jobben. Dette er en av konklusjonene i et Nordplus-prosjekt, Presence at a Distance, som…

Läs mer

Anna Ekström i Almedalen

Anna Ekström förtegen om komvuxplaner. Har många tankar men väntar in utredning färdig i början på nästa år. Utbildningsministern vill för närvarande inte avslöja särskilt mycket om den fortsatta inriktningen av vuxenutbildningen. Anna Eksröm hänvisar i många fall till den pågående utredningen om gymnasieskolan och vuxenutbildning som bl.a. ska föreslå hur det framtida komvux ska…

Läs mer

Lærekraftig utvikling

Norge vil ha lærekraftige arbeidstakere og bedrifter Utvikling skal være bærekraftig, men nå også lærekraftig. Voksne skal lære hele livet, men hvordan skal vi få dette til? Den norske regjeringen har bedt eksperter om en utredning. Nå er svaret kommet i form av en rapport med tittelen «Lærekraftig utvikling». Det mangler ikke på forslag til…

Läs mer

Vuxenlärandets reflexiva och innovativa dimensioner    Mohamed Chaib[1]   Kan man få hjälp att lösa en komplicerad logisk-matematisk arbetsuppgift genom att läsa och i grupp diskutera Processen av Frantz Kafka? Kan man få loss kreativa och innovativa idéer för att utveckla avancerade dataprogram genom att läsa och tillsammans med kollegor debattera Krig och fred av…

Läs mer

 År 2030 har vi en annan skola! Bernt Kviberg samtalar med Sven-Eric Liedman om utbildning och bildning

Vi träffas på Café Arman i centrala Göteborg. Mötesplatsen är vald av Sven-Eric Liedman, före detta legendarisk professor i idé- och lärdomshistoria vid Göteborgs universitet. ”Det är ett trevligt och ganska lugnt och tyst café. Det går att samtala där”, säger han i mobilsamtalet några dagar innan vårt möte. Jag är där några minuter innan…

Läs mer