ViS nätverk för vuxnas matematiklärande
Nyheter
Seminarium 12 juni 2023, ABF-huset, Stockholm
Ett samtal om bildning och matematik
Få deltagare gör att vi tyvärr måste ställa in seminariet
.
.
Ta del av en artikel från ett forskningsprojekt publicerad i Forskul med titeln ”Metoder för återkoppling – en kraftfull proffesionskunskap för matematikundervisning inom vuxenutbildningen” av Annika Petterson och Yvonne Liljekvist.
.
Kommande seminarium
Språkstörningar och matematiksvårigheter med Lisen Kjellmer
Plats: Zoom
Deltagaravgift: 300 kr för ViS-medlemmar, 500 kr för övriga.
Vi återkommer med tid och dag för seminariet.
Erfarenheter av förändringarna i matematikens styrdokument (25 april 2023)
NCM som resurs i vuxenutbildningens matematik
Ta del av seminariet på vår Youtubekanal, se länk
Hans Melén inleder med att berätta om ViS-matematik den 25 april 2023:
För drygt ett år sedan genomfördes en del förändringar i styrdokumenten som påverkat vuxenutbildningens matematikkurser. En förenklad betygsskala infördes för grundläggande kurser och i gymnasiekurserna blev det en del förändringar/förskjutningar i kursinnehållet. Senare har också policyn kring betygsättning ändrats.
Vilka problem har man mött och vilka erfarenheter har gjorts?
Seminariet genomfördes med Peter Nyström, föreståndare för NCM. Peter ger också exempel på hur NCM kan vara en viktig resurs i det lokala kvalitetsarbetet för att uppnå bättre matematikresultat.
Läs mer om Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM, se https://ncm.gu.se/
Peter Nyström berättar om NCM den 25 april 2023:
En rapport från Erasmus+ utbyte med Irland. Linda Jarlskog och Elisabet Bellander från matematiknätverket har tillsammans med kolleger från komvux i Lund deltagit i ett Erasmusprojekt. Ett av projektets målsättningar var att identifiera vilka faktorer som leder till framgång och färdigheter, speciellt i matematik. Andra frågeställningar handlade om att utveckla färdigheter för att skapa eller stärka Komvux som en interkulturell och inkluderande vuxenutbildning
Läs deras rapport från resan till Irland 24 – 27 november 2022 här.
Ta del av ViS-matematiks inspelade webbinarium med Arne Engström på temat Vuxenutbildningens utmaningar – omvärldsförändring och matematiksvårigheter.
Om Arne Engström
Arne Engström är biträdande professor i matematikdidaktik vid Strömstad Akademi och har arbetat i 20 år som lärarutbildare. Hans forskningsområde är låga prestationer i matematik. Han har bland annat varit involverad i Medelsta-studien, en av de största studierna i Sverige av elevers matematikprestationer.
Om webbinariet
Vuxenutbildningens omfattning har ökat under senare år och kommer sannolikt att att fortsätta att öka. Brister i ungdomsskolan, framför allt med ämnet matematik, leder till ett ökande behov hos unga vuxna att få komplettera gymnasiestudierna. Samtidigt som vuxenutbildningen har brister i form av studieavbrott, ökar kraven på flexibilitet och kvalitet. Energikris, ekonomisk nedgång och kriget i Ukraina skapar osäkerhet för de närmaste åren. Matematik fungerar som ett kritiskt filter i skolsystemet. Elever inom vuxenutbildningen har ofta skolmisslyckanden bakom sig med lågt självförtroende och en ängslan inför matematik. De flesta elever i grundskolan med stora svårigheter i matematik tillhör gruppen svagbegåvade. I föreläsningen ges en bred genomgång av fenomenet matematiksvårigheter.
Ta del av ViS-matematiks bidrag till ViS konferens 10 – 11 oktober 2022
ViS-matematik organiserad två bidrag till ViS konferens. Det ena bidraget stod Håkan Lennerstad för och den andre föreläsaren var Mohamed Chaib. Ta gärna del av Lennerstads presentation och en kortfattad information om Chaibs föredrag genom följande länkar:
Håkan Lennerstads presentation
Information om Mohamed Chaibs föredrag
En rapport från Nordisk konferens i Köpenhamn 25 – 26 april 2022
I april 2022 genomfördes äntligen den nordiska konferens som var planerad till 2020 men fick flyttas fram upp på grund av pandemin. Konferensen arrangerades av NVL (Nordisk Netværk for Voksnes Læring) med bl.a. Danmarks Pedagogiska Universitet, fackförbundet 3F och vårt eget nätverk. Under konferensen belystes områden kring vuxnas matematiklärande som matematik/demokrati, matematik/språk, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och matematik i arbetslivet. Vårt nätverk deltog med två workshops. En av dem stod Christer Näslund från Borlänge för och han talade om den Borlängemodell han har varit med att utveckla och som kommunen tillämpar för sitt arbete med att säkerställa att utbildningen vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Den andra workshopen ansvarade Charlotte Arkenback. Under denna fick deltagarna ta del av och pröva olika digitala verktyg för problemlösning.
Klicka på länken för att ta del av Christers presentation:
Borlängemodellen – Christer Näslund. Länk.
På följande länk finns en rapport om två föredrag som vi fann extra intressanta. Dessa är:
- IT i matematiken – mirakel eller katastrof – Mogens Niss
- Räkna med språk – Ann-Charlotte Vennberg
Om vårt besök vid Köpenhamns vuxenutbildning, KVUC
Efter avslutad konferens besökte vi Köpenhamns vuxenutbildning, KVUC, på danska kallat Københavns voksenuddannelse där vi träffade lärarna Morten Hedelund Jørgensen och Michael Hegnet Andersen som guidade oss runt och besvarade våra nyfikna frågor om den danska vuxenutbildningen i matematik. En kort rapport från vårt besök finns på denna länk.
En rapport från Matematikbiennalen 2022 i Växjö, 31 mars – 1 april 2022
ViS-matematik bevakade och medverkade i årets matematikbiennal. Ta gärna del av våra bidrag genom att klicka på länkarna.
Att se på offentlig konst och arkitektur med matematiska ögon – av Elisabet Bellander och Linda Jarlskog. Länk.
Vuxnas matematiklärande, problemområden och strategier – av Hans Melén. Presentation av bidraget. Länk.
Vad gör du med din tid? Statistik i matematikundervisning med utgångspunkt i elevens vardag – av Charlotte Arkenback Sundström.
Utöver våra egna presentationer fanns det ännu ett inslag som riktade sig mot vuxenutbildningen. Det var Annika Petterson som talade om ”Digital aktivitet och återkoppling till matteelever på Komvux”. Länk. (Annika driver idag tillsammans med en kollega forskningsprojekt ” utveckling av metoder för återkoppling som stödjer vuxnas matematiklärande”, se länk.)
Matematiknätverket 2023
ViS matematiknätverk – en resurs för inspiration och stöd till olika yrkeskategorier i arbetet med kvalitetssökande utvecklingsarbete.
Syftet med nätverket är bland annat att:
- skapa forum för dialog mellan vuxenutbildare,
- skapa forum för dialog mellan praktiker och forskare för att utveckla en vuxenutbildning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund,
- verka för påverkansarbete som rör matematikämnets roll och betydelse i vuxenutbildningen och samhällsutvecklingen,
- lyfta frågor som rör vuxnas lärande,
- lyfta och sprida idéer, exempel och erfarenheter,
- synliggöra ViS och nätverkets arbete gentemot vuxenutbildare, organisationer och myndigheter samt
- verka för att vuxenutbildningens speciella förutsättningar och villkor får en mera framträdande roll i lärarutbildningen samt att kompetensutvecklingsmöjligheterna förbättras.
Följ oss gärna på Facebook
Verksamhetsplan 2023
Verksamhetsberättelse 2022
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Detta område har hög aktualitet för matematiknätverket. Alldeles nyligen utkom en kunskapsöversikt från Skolverket med titeln ”Att ställa frågor och söka svar”.
I kunskapsöversikten beskrivs/definieras begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och vikten av att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt i arbetet med dessa. Andra intressanta delar i översikten är exempelvis begreppet praktiklitteracitet och vad en professionsutveckling innebär.
En av våra nätverksmedlemmar, Christer Näslund har det senaste året haft täta kontakter med både Skolverket och forskare, Christer har också ingått som referensperson mot Skolverket i arbetat med framtagandet av den nya översikten. I Borlänge, där Christer är förste-lärare vid vuxenutbildningen, arbetar man nu intensivt med det praktiska genomförandet. Matematiknätverket för gärna en dialog kring det praktiska arbetet med intresserade lärare och skolledare, kontakta christer.naslund@borlange.se
Träffa forskare och vuxenutbildare inom vuxnas matematiklärande genom virtuella seminarier
Adults Learning Mathematics (ALM), som är ett internationellt forskningsforum som sammanför forskare och vuxenutbildare i matematik, erbjuder en serie virtuella seminarier. Klicka här för att ta del av tidigare inspelade seminarier.
Medlemskap
Arbetar du med matematik på en arbetsplats som är medlem i ViS, är du automatiskt medlem även i nätverket.