Strategiskt påverkansarbete 

ViS ståndpunkter ska tydliggöras så att vi kan verka fortsatt utveckling av landets vuxenutbildning. 

Kompetensförsörjningsfrågan 

Samtliga skolformsdelar inom komvux behövs för Sveriges framtida kompetensförsörjning och behöver därför rätt förutsättningar för sin verksamhet. 

Kvalitet inom vuxenutbildningen 

ViS verkar för en kvalitativ vuxenutbildning med likvärdiga förutsättningar för såväl kommunala som enskilda utbildningsanordnare.

 

 

ViS prioriterade frågor just nu:

Långsiktiga planeringsförutsättningar rörande de riktade statsbidragen.

Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle ge såväl kommuner som enskilda utbildningsanordnare rimliga planeringsförutsättningar gällande yrkesutbildningarna och är i grunden en förutsättning för att intentionerna i planerings- och dimensioneringsreformen skall kunna genomföras. Fleråriga indexuppräknade statsbidrag skulle också minska de ekonomiska trösklarna för att starta investeringstunga utbildningar.

Samordnad nationell marknadsföring av Yrkesvux.

Bristande söktryck är tillsammans med bristen på APL-platser de två största orsakerna till att yrkesutbildningar inte startar i den omfattning som ursprungligen planerats. I dagsläget är det upp till respektive kommun eller anordnare att marknadsföra utbildningar, såväl gentemot potentiella deltagare som mot arbetsliv och övriga intressenter. En nationellt samordnad marknadsföring av yrkesvux inspirerad av MYH:s arbete med att marknadsföra sin utbildningsform hade kunnat öka kännedomen om yrkesvux hos såväl allmänheten som arbetsgivare och övriga intressenter.

Vuxenutbildningen skall utgöra en bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen till arbetslivet.

Synliggöra vuxenutbildningens roll i utbildningssystemet och lyfta vikten av att alla skolformsdelar bidrar till att lösa arbetslivets nuvarande såväl som framtida kompetensbehov. Vikten av en bra kontinuerlig vägledning under hela utbildningskedjan för att elever skall rustas för förändrade behov och förutsättningar under utbildningens gång.

Effektivare utbildningar genom att tillåta fler poäng/studietimmar per vecka.

Dagens system, där definitionen av ”heltid” baseras på CSN:s definition om 20 poäng/studietimmar per vecka, eller ett maximalt antal poäng per vecka kopplat till statsbidragen, förlänger studietiden för elever i onödan. Detta blir särskilt tydligt när samma yrkesutbildning bedrivs både som AUB och komvuxutbildning.

Aktiv branschsamverkan i alla delar rörande yrkesutbildningar.

Aktiv branschsamverkan, såväl centralt som lokalt/regionalt, är en förutsättning för kvalitativa yrkesutbildningar. Branscherna måste involveras såväl i marknadsföringsarbetet som i att ta emot APL, lärlingar och studiebesök, samt i att kvalitetssäkra utbildningsinnehållet inom ramen för exempelvis branschråd.

 

Samråd med Skolverket om bred översyn av svenskämnet

Den 1 oktober representerade Polina J. Larsson Vuxenutbildning i Samverkan i Skolverkets samråd kring den breda översynen av svenskämnet. Friskolornas Riksförbund, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, RiksLISA,  Skolledarförbundet, Sveriges elevkårer, Sveriges elevråd, Sveriges kommuner och regioner, Svensklärarföreningen och Waldorfskolefederationen var också medbjudna till samrådet. Mötet började med Skolverkets presentation av ett utkast till förslag som berörde ämnesförändringar…

Läs mer

Möte med sfi-pengsutredningen

Delar av ViS styrelse har haft möte med den nu pågående sfi-pengsutredningen. Utredningen har i huvudsak i uppgift att se över möjligheterna till standardiserade och oberoende sätt att mäta både elevens inledande språknivå i sfi och därefter uppnådda språkresultat samt föreslå ett system för hur progression kan mätas. Till detta ska en s.k sfi-peng kopplas…

Läs mer

Dialogmöte med Studiemedelsutredningen

Förhandlingar mellan Förhandlings- och samverkansrådet PTK, IF Metall, Kommunalarbetareförbundet och Svenskt Näringsliv har resulterat i en principöverenskommelse om trygghet, omställning och anställningsskydd. Regeringskansliet har med bakgrund av detta beslutat om tre interna bokstavsutredningar, där den ena berör ett nytt och parallellt studiestöd, för att genomföra partsöverenskommelsen. I utredningsuppdraget ligger att föreslå hur ett nytt offentligt…

Läs mer

Samråd med Skolverket om svenskämnet

ViS representerades av Jenny Sjögren i  samrådet 11 mars 2021 om svenskämnet. Skolverket Skolverket ledde mötet tillsammans med Svensklärarföreningen, Riksförbundet lärare i Svenska som andraspråk och Lärarnas riksförbund. Samrådet var mycket givande. Vi hanterade frågor om t.ex. kursplaner för nyspråksinlärning, tydliggörande av vilka som ska läsa SVA/SVE, komplexiteten med sent anlända som läser introduktionsprogram men…

Läs mer

Möte med utbildningsdepartementet om betygsutredningen

Möte med utbildningsdepartementet Den så kallade Betygsutredningen föreslog ämnesbetyg. Med anledning av ViS avvisande remissvar bjöds vi in till ett möte med Utbildningsdepartementet 17 februari. ViS representerades av några från styrelsen, matematiknätverket samt nätverket för studie- och yrkesvägledare inom vuxenutbildning (SiV). Mötet leddes av chefen för gymnasie- och vuxenutbildningsenheten, Christina Månberg. Det blev ett bra…

Läs mer